2 Ocak 2011 Pazar

iran gezisi 26.09.2008-03.10.2008

Evet sürpriz bi şekilde İran gezimiz nihayet başlıyor. Arkadaşım  sedatla beraber nihayet İran turunu gercekleştiryoruz.26.09.2008 cuma günü THY İstanbul- Tebriz   23.00 uçağına bindik,  çok heyecanlıyım. Ramazan ayınnın son 3 günü.. Gezimiz Tebrizden başlıycak ve  Tehran, orta İran şehirleri ile devam edecek.. Yoğun  uçak trafiği nedeniyle saat gece 00.00 da uçak havalandı, gece sat 02.40 da Tebriz havaalanına indik.Yolculuk gayet güsel geçti. uçaktan Tebriz küçük bir şehir gibi geldi ancak Azeri türklerinin yaşadığı büyük bi şehirmiş aslında. Kısa  süren pasaport kontrolunden sonra otele gitmek üzere taksiye bindik. İran la vizeler kaldırıldığından  sınırda kısa sürede geçiş yaptık. Herhangi bi eşya araması yapılmadı..  taksiyle yaklaşık 5 dolara Otel Gosterish ( gösteriş otel) e gittik. 2 kişilik odada toplam 75 dolara kaldık.
TEBRİZ ŞAH GOLİ

TEBRİZ KANDEVAN
27.09.2008: 1.nci gün. TEBRİZ
otelde kahvaltıdan sonra  öncelikle daha ucuz bi otele gitmek üzere ayrıldık..  Bizi gezdirmesi için Aziz  diye bi taksicyle anlaştık. Pazar yakınlarındaki   sıla otele  günlük iki kişilik oda ücreti 33 dolara anlaştık.. o gün Tebriz merkezde gezdik. Önce gezmekle bitmeyen çok büyük olan Bazarı gezdik. çok güsel İran halılarını gördük. Bu şehirde Azeri türkçesi konuşulduğu için dil sorunu olmadı.  Önce Azerbaycan Müzesini gezdik. Gök Mescid (Mescid-i Kabut) i gezdik, burası restore ediliyor ancak çok harap bi durumdaydı. Sonra  Şah Gölü ne gittik.  Burası gezilmeye değer bir yer. Akşma salaş bir lokantada şişlik kebap yedik. kebaplar bizmkilerle aynı gibi. yanındaki lavaj ekmekler de güseldi ve Coca cola içtik yanında. Yemekten sonra nargile içmeye gittik. Burada nargileye galyan , içilen yerlere de çayhane veya galyanhane deniliyor.. Yemekten sonra çay ve galyan çok iyi geldi. sonra otele döndük.. Ramazan ayının son günleri olduğundan gündüz dışarda yemek yemek mümkün değildi. Otellerde ise gündüz dahil her zaman yemek yemek ve  çay içmek mümkün..
28.09.10: 2.nci gün:TEBRİZ
sabah otelde kahvaltıdan sonra taksicimz Aziz bizi aldı ve 9.30 da(dokkuz yarım) yola çıktık. Kandevan  bizdeki kapadokya gibi taş evlerin olduğu küçük bi köy. Tebrize 55 km ancak çok küçük bir köy.taşlara oyulmuş evler ve depolar var, içinde yaşayanlar vardı. öğleden sonra tekrar Tebrize geldik ve bazarda dolaştık. O kadar Bazara vakit ayırmamıza rağmen sanırım  bi çok kısmını gezememişizdir. Akşamleyn Tebrizi kuşbakışı gören Pars otelde  yemek yedik. restoran 11.katta ve döner restoranttı. şehir manzarası güsel, çorbalar güseldi. Otelde kalmadık ama lüks bir otel 5 yıldızlı, 2 kişi 100dolar, tek kişilik oda 67 dolardı.Yemek olarak  kuruluk aşı( çorba), bahtiyar kebap ve şişlik kebap yedik. Ayrıca rice (pirinç pilavı) çok yaygın. İran pirinci ince uzun yanında tereyağı ve üzerinde safranla servis ediliyor. Bizim pirinç pilavından daha lezzetliydi.Tatlı olarak şaşıla tatlısı ( zerde benzeri bir tatlı), zülbiye tatlısı ( ramazan ayına özel yapılıyormuş) yedik. Akşam tekrar yemekten sonra  galyan ve çay keyfi yaptık.
29.09.08:3.ncü gün:TEHRAN
TEHRAN AZATLIK ANITI

TEHRAN DERBENT ŞANDİZ KEBAP

TAHRAN DERBENT  GALYAN KEYFİ BEN SEDAT HASSAN

FATİMA TURBESİ QUM
Sabah otelde kahvaltıdan sonra havaalanına geldik. Bugün uçakla Tahrana gececeğiz. Aslında bugün Ramazan bayramının 1. günü ancak İran da bugün  bayram değilmiş.  Yarın bayram olup olmıyacağı akşam belli olcakmış.. Çok ilginç,  iftar saatlarinde hergün  çok fark oluyordu... 8.35 Tebriz- Tahran İran Air  uçağıyla   45 dakikalık bi uçuşla eski havaalanına indik. Uçak içinde  hosteslerin giyimi çok ilgi çekiciydi.  Havaalanında arkadaşım sedatla beni  gelmeden önce ayarladığımız rehberimiz Hasan muhit karşıladı. Hasan profesyonel bi rehber ve bu işi yıllardır yapuyormuş. Günlük  makul bi ücret karşılığında  bundan sonra onla  beraber gezeceğiz. Öncelikle belirtmeliyim ki Tahran İranın başkenti ve çok büyük bi şehir. Nüfüsün 15000000 civarında olduğu tahmin ediliyor, ve havalanında başlayan çok yoğun ve karışık bi trafikte kendimizi bulduk.  arabalar birbirine çok yakın geçiyor, ilginç olarak bazı taksilerin sağ yan aynaları yoktu.Önce şehir merkezine gelip Firdevsi otele yerleştik. İki kişi 90 dolar. Oteli çok beğendim hem hizmet, hemde temizlik olrak, kalmanızı tavsiye ederim.Sonra  Kacar Şahlarının yaşadığı Gülistan palas ı gezdik, Buradaki etnoğrafya müzesi ilginçti. Sonra Tahran pazarını gezdik, bu  pazarlarda yavaş yavaş çin malları göze çarpsada hiç görmediğiniz şeyler bulmak mümkün.Ayrıca çok ucuz ve satıcılar cok fahiş fiyat söylemiyorlar yinede %10-20 indirim yaptırabilirsiniz.
                  İran da riyal kullnılıyor,ancak paranın değeri çok düşük olduğundan 10000 riyale 1 tümen , 1000 tümene de 1 humeyni deniliyor..1 humeyni yaklaşık 1 dolar yapıyor. İran da kredi kartı gecmiyor,  dolar ve riyal ile alışveriş yapılıyor. Cadde üzerlerinde döviz bozduracağınız yerler mevcut.
                 Daha sonra  Cevahir Müzesini gezdik. Burası mutlak görülmeli. Burada eski İran şahlarının değerli elmas, gümüş , yakut ve benzeri eşyaları, işlemeli kılıçlar ve özel eşyalar mevcut. İçerde  müze rehberleri gezdiriyor ve ayrıntılı bilgi veriyor. Burdaki eserlerin dünyada benzeri yokmuş ve çok değerlilermiş. Topkapıdaki kaşıkçı elması gibi.. Müzeden sonra ticari taksi ile  yoğun bi trafikle  son İran şahının yaşadığı Sadabat Palas a geldik.Burası  geniş bi arazi ve içinde köşkler var. Görülmeye değer. ve akşam güneş batmak üzere. Yeni Tahranın Derbent bölgesindeyiz. Burası Tahranın en sosyete yeri ve rahat yeri diyebiliriz. Jean giyen abartılı makyajlı kızlar, sevgililer, topuklu ayakkabılılar, boyalı saclar ve lüks şallar,lüks  jipler görmek mümkün. Ortadan gecen küçük bi dere etrafında sıralı  güsel restaurantlar ve galyanhaneler ( nargile ve çay bahçesi) var. Akşamları yemek için çok populermiş.3 kişi lüks bi restauranta gitiik. Shandiz Restaurant.Servis ve  yemeklerin lezzeti çok hoştu.. tavsiye ederim. Yine çorba, şişlik kebap, bahtiyar kebap, chiken kebap, pilov, salata, cacık zamzam kola( zemzem kola)yedik ve içtik . toplam 46000 tümen(yaklaşık 46 dolar) hesap ödedik. yemek sonrası derbenttte galyan keyfinden sonra otele döndük. Trafik gece olmasına rağmen çok yoğundu. Taksiciler Türkleri seviyorlari Türk olduğumuzu öğrenince  sibel can  kasetini koydu arabaya normalde yasak olmasına rağmen. Ancak  şehir içinde pek trafik kontrolu yok. Trafik lamba sayısıda çok azdı. Otele nihayet gecte olsa döndük , giriş katında  canlı müzik vardı, Azeri tarzı davul ve tar eşliğinde  birer kahve içtik ve   çok yoğun Tahran turumuz da biiti.  Tahranda gezilecek yerlerden birisi de Ulusal Müze, ancak vakit olmadığı için gezemedik.Tahran kalabalık bi şehir olmasına rağmen özellikle pazarı ve derbent çok güseldi.

30.09.10:4.ncü günQUM, ESFAHAN
ESFAHAN sie so pol köprüsü

ESFAHAN İMAM SQUARE

ESFAHAN CHEHEL SUTUN SARAYI

Sabah 6 da kalkıp güsel bir kahvaltı yaptık otelde. Rehberin taksiyle Kum şehrine doğru yola çıktık. Tahrandan 60 km sonra yol üzerinde İran Devriminin mimarı İmam Humeyninin mezarını gördükten sonra kumdayız. Kum (qum) şehri dini bir şehir. Bayanlar tamamen çarşaf içinde. Burada  Şiiler için kutsal bi yer olan Fatima Türbesini gezdik. Fatima 8.nci imam İmam Rıza nın kızkardeşiymiş. Çok kalbalıktı .Türbe de para atılan bi yer var, ayrıca burda hediye olarak  küçük taşlar verdiler.. Üzerinde Hasan, Hüseyin, Ali yazan bu küçük taşlara secde ederken önlerine koyup alnılarını koyuyorlar... Kumdan ayrılarak İsfahana (esfahan)doğru yola çıktık. Bu yol üzerinde natan nükleer tesisleri var. Esfahan daha önce  Safeviler ve Türkler döneminde başkentlik yapmış güsel bir şehir. Öğle yemeğini Esfahan da güsel otantik bi restoranda yedik. burian kebap, hüseyni kebap ve balık yedik. Yemek sonrası sallanan minareli cami ( shaltering mosque) yi gördük. ve pars otele yerleştik. Burası orta kalite ucuz bir oteldi. Esfahan da gezecek çok yer var nasıl zaman yeticek bilmem... Çay molasından sonra  önce sie-so-pol köprüsünü gezdik. ( 33 kemerli köprü, Nakşı cihan meydanıyla beraber Esfahanın simgelerinden).  Safeviler döneminde yapılmış. halen kullanılıyor ve altından durgun bi nehir akıyor, yanında çay bahçeleri var, gece insanlar geziyor ve çay galyan içiyorlar. Sonra köprüden gecerek İmam square meydanına ( nakş-ı cihan meydanı) . Burası da çok büyük etrafı çevrili bir alan.Meydanı çevreleyen  Ali Kapu Palas, İmam Cami, Lütfullah Kadınlar Camisi  gezilecek yerler. ancak hava karardı.  Biraz şehirde gezdikten sonra  galyan ve çay içtik otele döndük. Akşam yemeği için Abbasi otelin restoranındayız. Rehberimiz yorgun olduğundan otelde kaldı.. Abbasi otel lüks bir otel , eski bir kervansaray binası, gayet ii restore edilmiş.biz burda kalmadık ama fiyatlar uygun,  iki kişilik lüksodalar 100 dolar. Esfahana gidersenz  burda kalmanızı öneririm.. standart odalar daha ucuz. Otelin bahçesinde yine  kebap yedik ve çay içtik. ortam çok mistik ve otantik . fiyatlar Tahrana göre daha ucuz du.
ESFAHAN ABBASI OTEL RESTORANTI  BEN VE SEDAT

KERİMHAN KALESİ ŞİRAZ
01.10.2008:5.nci gün ESFAHAN
Otelde kahvaltı sonrası  sie sopol köprüsünden gecip Chehel Sutun sarayını (40 sütunlu saray) gezdik. Burasını  Şah İsmail elçilerle görüşme sarayı olarak kullanmış. Sarayın önünde  büyük bir havuz var, sarayın girişinde 20 ahşap sütun var, suya yansıyınca 40 oluyor ve sarayın adı burdan gelmiş. İçerde duvarlaraı tamamen kaplayan resim var. Bunlardan birisi Çaldıran Savaşını anlatan resimdir. Sonra  Nakş-ı  cihan meydanına geçtik. Önce Ali Qapu sarayını gezdik. Bu sarayın duvarlarındaki resimler müstehcen kabul edilerek devrimden sonra kazınmış. en üst katta açık havuz vardı. Zamanında burda havuz başı eğlenceler  yapılırmış. Kadınlar lütfullah cami ( ladies mosque)sine bu saraydan alttan bir tünel vasıtasıyla giderlermiş. Bu meydanda bulunan ayrıca İmam camii var, işlemeleri ve süslemeleri çok güseldi. Zaman çok hızlı gecti. Hemen kendimizi yan taraftaki  pazara attık ve alışveriş yaptık..Burdaki pazarı çok beğendim.. Daha sonra  Esfahan daki Vank Ermeni kilisesini gezdik. Esfahan  çok güsel bi şehir.. abbasi  otel kesinlikle tavsiye ederim. Vakit yokluğu nedenyle pazara yetrnce vakit ayıramadık. Chehel sutundaki çaldıran savaşını anlatan resm de çok ilgimi çekti.. bi de Nakş-i cihan meydanı veya diğer adıyla İmam square.  Burda faytonla da gezilebiliyor.. Öğleden sonra Şiraza doğru yola çıktık..

SHIRAZ
PERSEPOLİS

KYROSH THE GREAT KİTABESİ

KYROSH MEZARI

Yol üzerinde önce Persler n ilk başkenti olan Pasargad şehr kalıntılarını gezdik.Burda Kral Kyrosh un mezari, saray kalıntıları, Kyrosh sütunu nu gördük. Burası Perslere persepolise kadar başkentlik yapmış. Persler büyük bir imparatorluktu. 4 büyük kralı var, Daryush, Kyrush ( Cyrus the great: Büyük Kuroş), Xerxes, Artaxerxes. Kyrosh sütununda ; Bütün akamendlerin kralı ben Kral Kyrosh  yazıyor. Persler zerdüşt dinine iananıyorlardı ancak topraklarına kattıkları ülkelerin dinlerine karışmadılar. Ayrıca ilk insan haklarını savunan bildirge yayınladılar. Ülkenin sınırları hindistandan mısıra, karadenizden  yunanistana kadar  uzanıyordu. Ülkeye Büyük iskender son vermiştir ve maalesef başkentleri persepolisi yakıp yıkmıştır. ve shiraz dayız akşam oldu.  Önce  merkezdeki Aryo otele yerleştik. toplam 2 oda 107 dolara anlaştık.  Akşam yemeğini Eram otel (irem otel) in restoranında yedik. ben şandiz kebap yedim, burda alkolsuz İran birası solar içtik. Ülkede alkollu içki yasak. ayrıca efes ve tuborg alkolsuz bira da bulunuyor. Artık gece oldu ama şirazda sokaklar kalabalık, rahatça gezilebiliyor.Sonra  Hafız ın mezarının olduğu yere gittik. Çok kalabalıktı gece olmasına rağmen. Hafız  İranın  en büyük şairi kabul ediliyor. Şahnamenin yazarı Firdevsi de çok sevilen bi düşünür. hayatı şarap, hatunlar ve şiir yazmakla geçmiş. Devrimden önce şiraz şarapları çok ünlüymüş dünya çapında.Buradan diğer şair  Sadi şirazi nin kabrini ziyaret ettik ve burda  fellade denen şiraza özel dondurma yedik..  Daha sonra  Şiraz da ünlü bir yer alan Kuran Kapısı na (Dervaz-e Kuran) ticari taksiyle geldik. Rehber yine otele  gitti.Kapıya yakın nargile içilen çayhaneler var.. Burda çay ve  nargile içtik. Burası da sosyal bir şehir gece olmasına rağmen aileler gezmeyi  ve galyan içmeyi seviyorlar sanırım. sonra otele döndük. Otelde lobide biras oturduk ve çay içtik. İranın en güsel çayını bu otelde ,Şiraz da Aryo Otel de içtim..

02.10.2008: 6.nci gün: SHIRAZ PERSEPOLİS
Bugün en mutlu günlerden birisi olacak.. İran da en çok görmek istediğim persepolis gezisi bugün.Önce şehir içinde Kerimhan kalesini gezdik. deprem dolayısıyla burçlardan birisi eğri duruyor. Sonra yine kutsal mekanlardan Şah-ı Çerağ türbesini gezdik. Buralrda bayanlara girmeden önce mutlaka çarşaf  giydiriliyor.
  Nihayet Persepolis deyis. Burası Pers İmparatorluğu yıkılıncaya kadar pasargad tan sonra başkent olan yer.Persler M.Ö. 558-330 yılları arasında hüküm sürdüler.İranlılar buraya Taht-ı Cemşid ( Taht-e Jamshit) diyor. Heykeller deforme olmasına rağmen iyi gözükuyor. Tüm milletler kapısından içeri giriliyor. Burada insan kafası başlıklı 2 dev boğa heykeli var. Sağda   Apedana kışlık sarayının kalıntıları var. .Arka kesimde Daryuşun  Tachara denen kışlık saray kalıntıları var.İçerde   müze mevcut. Tepenin etekleirnde burayı kuran Artaxerxes in mezarı var. Müslümanlar buraları aldıktan sonra özellikle heykellerin baş kısımlarına hasar vermişler. Persler Nevruz kutlamalrında  28 milletten insanlarla burda büyük kutlamalar yaparlarmış. Persepolise 10 km uzaklıkta kral mezarlarının olduğu nekropolise gectik. Buraya İranlılar Nakş-ı Rüstem diyorlar. Burada 4 büyük Pers kralının mezarı var.Xerxes, Artaxerxes1,  Daryush ve Büyük Daryushun mezarları var. Kaya mezarlarında Zerdoşt inancını simgeleyen Ahuramazda  (Tanrı) ve koruyucu asker kabartmaları var. Daha sonra gelen Sasani kralları  Ardeşir ve Şapur mezar altlarına kendi kabartmalrınnı eklemişler. daha sonra tavus restoranda öğle yemeği yedik ve Büyülü şehir Yezde doğru yolculuk başladı. Yol  üzerinde Abarkush da  3000 yıllık servi ağacını gördük. Buralar orta İranda çorak ve çöl bölgesi olarak biliniyor.Akşam 18.30 da  Yezd şehrine vardık. Otantik  Silk road oteline yerleştik. Burası eski bir otel ve dünyaca biliniyor. Nerdeyse birçok ulustan turistler vardı. Akşam otelde deve etinden yapılan yemek yedik, çok ilginçti. Sonrasında Delester alkolsuz bira ve galyan içtik. Yezd şehrinin çok değişik bir kokusu ve havası mevcut, büyüledi beni. Oteli  küçük ama çok güseldi.

03.10.10: 7.ncı gün  YEZD
Yezd orta İranda güsel bir şehir.. İranda yaşayan Zerdoştların çoğu burda yaşıyormuş. sabah güzel bir kahvaltıdan sonra önce Ateş tapınağına ( atashkadah) gittik.
YEZD EMİR ÇAKMAK CAMİ

YEZD SESSİZLİK KULELERİ

ATASHKADAH ZERDUŞT TAPINAĞI

YEZD SİLK ROAD OTEL

JUMA CAMİ
Burda sürekli yanan ateş var. İran hükümeti bu insanların dini inançlarına karışmıyor. Daha sonra Yezdin dışındaki Sessizlik kulesine ( tower of silence) gittik. Toplam 2 kule var ve yaklaşık 30-45 dk yürümek gerekiyor. 50 yıl öncesine kadar Zerdüştler ölüleri bu kulelere bırakıyorlarmış ve cesetleri burda kuşlar yiyormuş. Şimdi artık mezarlık tahsis edilmiş. Buradan Yezd manzarası güseldi. Burdan tekrar şehre döndük ve Türkler döneminden kalan Emir Çakmak Camisini gezdik. Caminin önünde Kerbela anma törenlerinde kullanılan  ağaçtan araba mevcuttu. Sonra su müzesini gezdik. Sonra  Old Yezd  denilen eski şehir gezisi başladı. Önce Juma Camiyi gezdik. İrandaki en uzun minareli camiymiş. Eski yezd şehri Unesco tarafından koruma altına alınmış Kerpiç ve çamurdan yapılı 1-2 katlı evlerde halen insanlar yaşıyor. Burda 2 saat falan gezdik , sanki eski çağlarda yaşıyor gibi hissediyorsunuz kendinizi. Yollar çok dar. Buralarda otantik şallar ve hediye eşyaları satan yerler var. İskender zamanında hapishane olarak kullanılan binayı gezdik ve burda çay içtik. Daha sonra otelden ayrılıp  Talaryazd restoranda yine kebap yedik ve alkolsuz bira içtik.. sonra havaalanına doğru yola çıktık.. Uluslararası Tahran Humeyni Havaalanından THY ile istanbula döndük..
ESFAHAN İMAM CAMİ
    İran gezimiz ben dr osman ,arkadaşım dr sedat ve rehberimiz hasan muhit ile dolu dolu geçti.. Uzun olması nedenyle birçok şeyi yazamadım. Turist açısından güvenli ve ucuz bir ülke. Rehberimizin linkini altta.veriyorum.

Hassan Mohit
Registered Tour Guide and Guide-Driver No. 3022
A member of " Iran Tour Guide Association"